Sunday, July 22, 2012

korban demi cinta ??

sesekali hinggap di benak minda.
bila insan melaung kata.
percayalah.
aku sanggup korban.
demi cinta.

apakah makna kata.
setinggi selaung bicara.
atau sekadar suara.
bagai tin kosong.
terkandung sebiji guli.
bila digoncang bergetak bunyi.
tapi hakikat.
kosong tiada apa.
cuma bising tiada guna.

kau laung korban demi cinta.
tapi apa benar.
itu semua demi cinta.
atau demi nafsu semata.
malam kau dapat aku.
siang kau campak merata.

korban demi cinta.
kira nanti bila berumahtangga.
terserlah burukku.
dedah cacat celaku.
masak tidak pandai.
mengemas tidak pandai.
apa sanggup kau tutup jerih keningmu.
buang gerammu.
mengajar aku satu persatu.


korban demi cinta.
kira aku ditimpa malang.
remuk kereta.patah belulang.
tiada jari jemari.
kudung kaki bertempang.
lumpuh segala sendi!
apakah benar.
sanggup kau jadi tongkatku.
sanggup kau jadi gayungku.
atau sekadar maaf.
lantas mudah kau berlalu.

korban demi cinta.
kira aku sesat.
amalan aku gagal.
solat aku tinggal.
apa sanggup kau korban egomu.
korban waktumu.
untuk membimbing aku semula.
semula mengenal alif ba ta.
semula bertaktih dalam agama.

korban demi cinta.
kira suatu hari.
aku tiada upaya.
memberi zuriat yang kau pinta.
apa masih utuh lafaz korban.
atau lafaz bertukar lafaz.
dari korban.
cerai pula kau ungkapkan.

korban demi cinta.
kira nanti aku dirundung emosi.
kau aku herdik.
aku caci.
apa sanggup kau korban rasa jelik.
korban rasa benci.
dan perlahan kau dampingi aku.
kau bisikkan sesuatu.

"sayang.
 ada bisik syaitan di hatimu.
 ambil lah wuduk.
 kita solat sama sama"


atau dengan ego kau bersuara.
"aku suami!
 kau isteri!
 aku punya mutlak kuasa!"


korban demi cinta.
kira suatu hari.
aku dipanggil menghadap ilahi.
sanggupkah kau sendiri.
memandikan aku.
menkafankan aku.
menyemadikan aku.
mendoakan aku.

atau segala lafaz.
segala kata korban.
cuma dihembus sekali nafas.
sedikit pun tiada disimpan. 

No comments: